Polityka Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem
POLITYKA OCHRONY MAŁOLETNICH PRZED KRZYWDZENIEM OBOWIĄZUJĄCA W PRZEDSZKOLU SAMORZĄDOWYM NR 40 WESOŁEJ LUDWICZKI W BIAŁYMSTOKU ZGODNA Z USTAWĄ Z DNIA 28.07.2023 R.
Białystok, 2024
WSTĘP
Polityka ochrony małoletnich przed skrzywdzeniem określa najważniejsze zasady oraz sposoby postępowania pracowników przedszkola wobec małoletnich dla zapewnienia im bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego.
Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników przedszkola jest działanie dla dobra małoletniego i w jego najlepszym interesie. Każdy pracownik placówki zobowiązany jest dbać o prawidłowy rozwój małoletnich i traktować ich z szacunkiem uwzględniając zarazem potrzeby oraz przestrzegać zarządzeń i procedur określonych w niniejszym dokumencie.
Niedopuszczalne jest stosowanie przez pracownika/opiekuna wobec małoletniego przemocy w jakiejkolwiek formie. Pracownik przedszkola/opiekun, realizując cele ochrony małoletnich, działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych przedszkola oraz swoich kompetencji.
Standard I. POLITYKA
Organizacja/instytucja ustanowiła i wprowadziła w życie Politykę ochrony małoletnich przed krzywdzeniem
- Placówka posiada dokument Polityki ochrony małoletnich przed krzywdzeniem zgodnie z treścią Ustawy z dnia 28.07.2023 r.
- W dokumencie Polityki ochrony małoletnich przed krzywdzeniem zapisane są:
- procedury zgłaszania podejrzeń oraz podejmowania interwencji, które określają krok po kroku, jakie działanie należy podjąć w sytuacji krzywdzenia małoletniego lub zagrożenia jego bezpieczeństwa ze strony osób obcych, członków rodziny oraz personelu placówki,
- zasady ochrony danych osobowych małoletniego, które określają sposób przechowywania i udostępniania informacji o małoletnim
- zasady ochrony wizerunku małoletniego, które określają sposób jego utrwalania i udostępniania, zasady dostępu małoletnich do Internetu
- ochrony małoletnich przed szkodliwymi treściami,
- zasady bezpiecznych relacji na linii personel placówki - małoletni, określające jakie zachowania są niedozwolone w kontakcie z małoletnim.
- Cały personel placówki, w tym specjaliści, praktykanci oraz personel techniczny znają treść dokumentu Polityki ochrony małoletnich przed krzywdzeniem.
- Zapisy zawarte w dokumencie Polityki ochrony małoletnich przed krzywdzeniem obowiązują wszystkich członków personelu placówki.
- Dyrektor placówki wyznacza osoby odpowiedzialne za monitoring realizacji Polityki ochrony dzieci a role oraz zadania tych osób są jasno określone.
- W placówce każdy nauczyciel jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo stosowanych przez siebie narzędzi TIK (technologie informacyjno- komunikacyjne) oraz odpowiednie kadrowanie wizerunku zdjęcia małoletniego zgodne z założeniami RODO.
Wskaźniki realizacji standardu:
Dokument Polityki ochrony małoletnich ustanowiony w placówce.
Standard II. PERSONEL
Organizacja/instytucja monitoruje, edukuje i angażuje swoich pracowników
w celu zapobiegania krzywdzeniu małoletnich.
I. Placówka monitoruje swoich pracowników w celu zapobiegania krzywdzeniu małoletnich.
- Rekrutacja pracowników w placówce odbywa się według zasad, które obejmują ocenę merytorycznego przygotowania kandydatów do pracy z małoletnimi oraz sprawdzenie ich referencji.
- Placówka uzyskuje informacje z Krajowego Rejestru Karnego o pracownikach (gdy jest to dozwolone przepisami obowiązującego prawa).
- Placówka pobiera oświadczenia od pracowników i praktykantów dotyczące niekaralności lub toczących się wobec nich postępowań karnych lub dyscyplinarnych za przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności oraz przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego - w przypadkach, gdy prawo nie zezwala na uzyskanie informacji z Krajowego Rejestru Karnego (załącznik nr 1).
- Zgodnie z przepisami prawa przed przystąpieniem do pracy wszyscy pracownicy Przedszkola są zweryfikowani pod kątem bezpieczeństwa w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym.
II. Placówka zapewnia swoim pracownikom edukację w zakresie ochrony małoletnich przed krzywdzeniem i pomocy małoletnim w sytuacjach zagrożenia.
- Wszyscy pracownicy przedszkola oraz stażyści są zobowiązani do zapoznania się z niniejszą Polityką oraz do pisemnego potwierdzenia tego faktu poprzez wypełnienie odpowiedniego oświadczenia (załącznik nr 2).
- Wszyscy nauczyciele zostali przeszkoleni w zakresie rozpoznawania czynników oraz identyfikacji symptomów krzywdzenia małoletnich.
- Wszyscy członkowie personelu placówki zostali przeszkoleni w zakresie odpowiedzialności prawnej pracowników placówki, zobowiązanych do podejmowania interwencji.
- Wyznaczeni nauczyciele zostali przeszkoleni w zakresie procedury „Niebieskiej Karty” (dyrektor Jolanta Kalinowska oraz nauczycielka Monika Bajuk).
- Pracownicy placówki mają łatwy dostęp do danych kontaktowych lokalnych placówek, które zajmują się ochroną małoletnich oraz zapewniają pomoc w nagłych wypadkach (policja, sąd rodzinny, centrum interwencji kryzysowej, ośrodek pomocy społecznej, placówki ochrony zdrowia).
- Nauczyciele mają wiedzę w zakresie metod i narzędzi edukacji rodziców na temat wychowania małoletnich bez przemocy.
Wskaźniki realizacji standardu:
Oświadczenie pracowników dotyczące zapoznania się z Polityką.
Zaświadczenia i certyfikaty ze szkoleń.
Standard III. PROCEDURY
W organizacji/ instytucji funkcjonują procedury zgłaszania podejrzenia oraz podejmowania interwencji w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa małoletnich.
I. Procedura interwencji w przypadku krzywdzenia małoletniego poza przedszkolem
- Nauczyciel wnikliwie obserwuje małoletniego: jego wygląd, zachowania, prace plastyczne, zabawy. Następnie przeprowadza rozmowę z innymi nauczycielami pracującymi z małoletnim i specjalistami zatrudnionymi w przedszkolu (psycholog/ pedagog). Psycholog/pedagog prowadzi obserwację dziecka w grupie. Nauczyciel dokumentuje zdobyte wiadomości i obserwacje w formie notatki służbowej.
- W sytuacji podejrzenia krzywdzenia małoletniego przez osobę spoza placówki pracownik przedszkola przekazuje spostrzeżenia dyrektorowi przedszkola, który przeprowadza rozmowę z rodzicami/opiekunami małoletniego. Dyrektor w ramach w/w rozmowy uświadamia rodziców/opiekunów prawnych w zakresie skutków krzywdzenia dla dalszego rozwoju małoletniego. Dyrektor przedstawia też regulacje prawne związane z podejrzeniem krzywdzenia oraz etapy dalszego postępowania placówki. Dyrektor zobowiązuje rodziców do zaprzestania zachowań krzywdzących małoletniego.
- W rozmowie powinien uczestniczyć np. pedagog, psycholog (PPP) Rodzinę należy objąć pomocą psychologiczno-pedagogiczną na terenie placówki lub skierować do odpowiedniego ośrodka lub poradni.
- W sytuacjach tego wymagających zostaje powołany zespół d/s pomocy małoletniemu, który:
-weryfikuje dane dostępnymi sposobami: rozmowa z opiekunami, badanie psychologiczne, analiza wytworów małoletniego, badanie medyczne
- wypełnia kartę interwencji (załącznik nr 3)
-opracowuje plan działań w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, wspiera małoletniego i jego rodzinę,
- W sytuacjach określonych prawem Dyrektor:
- wszczyna procedurę „Niebieskiej Karty”,
- lub/i powiadamia jednostkę pomocy społecznej lub sąd rodzinny,
- lub/i zawiadamia Policję lub Prokuraturę.
- Małoletni otaczany jest wzmożoną troską i wsparciem.
- Gdy zauważono przypadek krzywdzenia małoletniego, interwencja powinna mieć charakter niezwłoczny.
II. Procedury interwencji w przypadku krzywdzenia małoletniego przez pracownika przedszkola
- Osoba będąca świadkiem sytuacji krzywdzenia małoletniego powiadamia o incydencie osobę odpowiedzialną za Politykę (zwaną dalej koordynatorem – nauczycielkę Honoratę Jaworowską - Tokarewicz) lub bezpośrednio Dyrektora placówki.
- Dyrektor przeprowadza rozmowę z pracownikiem, systematycznie monitoruje jego pracę.
- W sytuacjach uzasadnionego podejrzenia krzywdzenia małoletniego przez pracownika Dyrektor zawiesza go w czynnościach oraz uruchamia wobec niego czynności dyscyplinarne. W sytuacjach określonych prawem zawiadamia Policję lub Prokuraturę.
- O w/w czynnościach informuje rodziców/opiekunów prawnych krzywdzonego małoletniego.
- Małoletni otaczany jest wzmożoną troską i wsparciem.
III. Procedury postępowania w przypadku krzywdzenia małoletniego przez rówieśników
- Osoba będąca świadkiem sytuacji zgłasza problem wychowawcy grupy.
- Wychowawca przeprowadza rozmowę z krzywdzonym, a także z krzywdzącym.
- Dla zwiększenia skuteczności działań wychowawczych należy zaangażować również specjalistę np. psychologa, który da pozytywne wsparcie, ukierunkuje dzieci, jak radzić sobie w trudnych sytuacjach, jak reagować na krzywdzenia, komu zgłaszać, gdy do niego dochodzi oraz jak radzić sobie z negatywnymi uczuciami.
- W razie potrzeby powiadamia się rodziców obu stron.
IV. Zasady ochrony danych osobowych małoletniego
- Dane osobowe małoletniego podlegają ochronie na zasadach określonych w przepisach o ochronie danych osobowych.
- Pracownik przedszkola ma obowiązek chronienia danych osobowych, które przetwarza na zasadach określonych w polityce bezpieczeństwa przetwarzania danych osobowych obowiązującej w przedszkolu.
- Dane osobowe małoletniego są udostępniane wyłącznie osobom i podmiotom, którym udzielono upoważnienia do przetwarzania danych osobowych.
- Pracownik przedszkola jest uprawniony do przetwarzania danych osobowych małoletniego i udostępniania tych danych w ramach pracy w zespole interdyscyplinarnym albo grupie roboczej zespołu interdyscyplinarnego, powołanych w trybie ustawy z dnia 29 lipca 2005r. (z późniejszymi zmianami) o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie.
- Pracownik przedszkola może wykorzystać informacje o małoletnim w celach szkoleniowych lub edukacyjnych wyłącznie z zachowaniem anonimowości małoletniego oraz w sposób uniemożliwiający jego identyfikację.
V. Zasady ochrony wizerunku małoletniego
- Przedszkole, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku małoletniego.
- Pracownikowi przedszkola nie wolno utrwalać wizerunku małoletniego (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu) bez wyraźnej zgody pisemnej rodzica/ opiekuna.
- Utrwalanie wizerunku i rozpowszechnianie wizerunku oraz wypowiedzi małoletniego na stronie internetowej przedszkola oraz podczas realizacji projektów edukacyjnych lub akcji realizowanych na terenie przedszkola wymaga złożenia przez opiekuna pisemnej zgody.
- Jeżeli wizerunek małoletniego stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda na utrwalanie wizerunku nie jest wymagana.
VI. Zasady dostępu małoletnich do Internetu
- W przedszkolu małoletni nie mają możliwości korzystania z Internetu bez kontroli osób dorosłych, dlatego zagrożenie nie występuje.
- Rodzice/opiekunowie są informowani o potencjalnym zagrożeniu szkodliwymi treściami pochodzącymi z Internetu w przypadku niekontrolowanego dostępu małoletniego do komputera w domu.
- Małoletni realizujący roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne, na miarę ich możliwości są zapoznawani z tematyką w formie zabawowej, z wykorzystaniem elementów programu „Bezpieczny Internet”.
VII. Zasady bezpiecznych relacji personel placówki – małoletni.
Zasady bezpiecznych relacji z małoletnim określają, jakie zachowania i praktyki są dopuszczalne, a jakie niedozwolone w codziennej pracy. Dotyczy to wszystkich pracowników placówki. Zasady bezpiecznych relacji są dostosowane do funkcjonowania placówki i opisują obszary: opiekuńczo-higieniczny, wychowawczo-społeczny oraz emocjonalny.
Czynności opiekuńczo-higieniczne
- Czynności te mają służyć opiece, zdrowiu i higienie osobistej, np. zmiana odzieży, pomoc przy myciu się małoletniego, kontrola czystości rąk, przygotowanie do wyjścia poza placówkę, np. pomoc przy ubieraniu, wiązanie butów itp.
- Uwagi dotyczące zaniedbań higienicznych, np. brudne ręce, nieprzyjemny zapach, wszawica, powinny wiązać się z dyskrecją i nie narażaniem małoletniego na ekspozycję na tle grupy.
- Niedozwolone są zachowania obcesowe, naruszające prywatność i intymność.
- Aktywność pracownika powinna być poprzedzona zgodą wychowanka, a jej zasadność powinna być uzależniona od stopnia samodzielności małoletniego i wcześniej z nim omówiona. W sytuacjach wątpliwych czynności opiekuńczo – higieniczne powinny odbywać się w obecności pracowników, przy których małoletni czuje się bezpiecznie.
- Opieka w sytuacjach wyjazdowych, np. wycieczki, wakacje, odbywa się wg. obowiązujących zasad BHP i przepisów prawa oraz wszystkich zasad bezpiecznych relacji personelu placówki z małoletnim.
- Bezpośredni kontakt fizyczny dopuszczalny jest w zakresie działań przedmedycznych (działania ratunkowe związane z udzieleniem pierwszej pomocy), zagrożenia lub paniki spowodowanej czynnikami zewnętrznymi (pożar, intensywne zjawiska atmosferyczne, niebezpieczne zachowania osób trzecich itp.).
Obszar wychowawczo – społeczny
- Wszystkie dzieci powinny być traktowane w sposób równy, sprawiedliwy, z poszanowaniem potrzeb każdego z wychowanków.
- Małoletni traktowani są sprawiedliwie, bez faworyzowania żadnego z podopiecznych poprzez nagrody czy przywileje.
- W sytuacjach, gdy małoletni łamie ustalone normy i granice, zachowuje się w sposób nieodpowiedni do sytuacji i miejsca, odwołujemy się do zasad pracy grupy. Używamy komunikacji interpersonalnej, komunikatów typu “ja”, informujących o tym, iż postawa małoletniego jest niewłaściwa. W stosunku do małoletniego łamiącego zasady, stosujemy konsekwencje, nie używamy kar, np., gdy wychowanek zrobi nieporządek w placówce, konsekwencją może być sprzątanie; w sytuacji zachowań niekoleżeńskich – zabawy wyciszające przy stoliku. Pamiętamy, by konsekwencja była adekwatna do przewinienia.
- Interwencje wychowawcze prowadzone w bezpośrednim kontakcie fizycznym są dopuszczalne w sytuacjach zagrożenia życia i zdrowia, dotyczących konfliktów pomiędzy podopiecznymi: rozdzielenie zwaśnionych, przytrzymanie itp. oraz w innych niebezpiecznych sytuacjach, np. napaść, agresja ze strony osób trzecich.
Sfera emocjonalna
- Pracownicy dbają o potrzeby emocjonalne małoletnich, zapewniając potrzebę bezpieczeństwa, wsparcia emocjonalnego, przy jednoczesnym dbaniu o ich bezpieczeństwo w zakresie bezpośredniego kontaktu fizycznego, np. potrzeby małoletniego w zakresie przytulania się do osoby dorosłej, siadanie na kolanach.
- Pracownicy dbają o samoocenę małoletniego, poprzez pozytywne komunikaty, serdeczność, zainteresowanie, przy jednoczesnym unikaniu działań obniżających poczucie własnej wartości, takich, jak negatywne ocenianie czy wzbudzanie mało wartościowego obrazu siebie.
- Pracownicy reagują na potrzeby emocjonalne wychowanka, sytuacje trudne, nieradzenie sobie z uczuciami poprzez: zainteresowanie, rozmowy, wsparcie, kierowanie do specjalisty itp.
VIII. Niedopuszczalne zachowania pracownika wobec małoletniego
- Do zachowań niedopuszczalnych pracownika względem wychowanka zaliczamy:
- zachowania noszące znamiona przemocy fizycznej, np. popychanie, uderzanie, wykręcanie rąk, szarpanie, kopanie, kary fizyczne, uniemożliwianie realizacji podstawowych potrzeb fizjologicznych, zadania nieadekwatne do możliwości małoletniego itp.
- erotyzowanie relacji –dwuznaczne żarty, wyzywające spojrzenia itp., seksualizacja relacji – intencjonalne seksualnie zachowania (dotyk, czynności seksualne);
- wzbudzanie w małoletnim poczucia zagrożenia, np. wyzwiska, krzyk, groźby;
- wrogie lub wulgarne akcenty w zakresie komunikacji werbalnej, złośliwość, ironia, upokarzanie, ośmieszanie, publiczne wyszydzanie;
- brak reakcji w sytuacjach trudnych, zagrażających małoletniemu oraz lekceważenie potrzeb psychicznych wychowanka.
Wskaźniki realizacji standardu:
Notatki służbowe.
Karty interwencji.
Karty kontaktów z rodzicami.
Wypełnione zgody na rozpowszechnianie wizerunku małoletniego.
Monitorowanie strony internetowej przedszkola.
IX. Procedura skargowa.
- Informacja skargowa na zachowanie pracownika może być zgłoszona do Dyrektora Przedszkola, wyznaczonego w placówce koordynatora lub na skrzynkę mailową: ps40bezpiecznemiejsce@onet.pl
- Po zapoznaniu się z treścią skargi Dyrektor lub koordynator jeśli skarga dotyczy Dyrektora podejmuje czynności wyjaśniające okoliczności związane ze skargą, przeprowadza niezbędne rozmowy, analizuje dokumentację. Czynności wyjaśniające są dokumentowane.
- O wynikach przeprowadzonych czynności wyjaśniających powiadamia się osobę skarżącą.
- Postępowanie skargowe realizowane jest także wobec zgłoszeń anonimowych.
- Informacja skargowa na zachowanie Dyrektora może być zgłoszona na skrzynkę mailową ps40bezpiecznemiejsce@onet.pl , do koordynatora lub do organu sprawującego nadzór pedagogiczny - Podlaskiego Kuratora Oświaty w Białymstoku.
Standard IV. MONITORING
Organizacja/instytucja monitoruje i okresowo weryfikuje zgodność prowadzonych działań z przyjętymi standardami ochrony małoletnich.
- Dyrektor przedszkola wyznacza w formie pisemnej osobę odpowiedzialną za monitorowanie realizacji Polityki Ochrony Małoletnich w przedszkolu (koordynatora).
- Osoba, o której mowa w punkcie poprzedzającym, jest odpowiedzialna za monitorowanie realizacji Polityki, za reagowanie na sygnały naruszenia Polityki oraz za proponowanie zmian w Polityce.
- Osoba odpowiedzialna za realizację Ochrony Polityki Małoletnich w ramach spotkania kadry przedszkola raz w roku analizuje poziom realizacji Polityki oraz proponuje wprowadzanie ewentualnych zmian.
- W razie nieobecności koordynatora wypełnianie jego obowiązków powierza się innej osobie (nauczycielce Małgorzacie Zimnoch).
- Pracownicy przedszkola oraz rodzice mogą proponować zmiany Polityki oraz wskazywać naruszenia Polityki w placówce – patrz pkt 7.
- Dyrektor, w porozumieniu z Radą Pedagogiczną przedszkola wprowadza do Polityki niezbędne zmiany i zapoznaje z nimi pracowników przedszkola oraz rodziców/opiekunów dzieci uczęszczających do przedszkola.
- Rodzice/opiekunowie wychowanków przedszkola mają bieżący dostęp do treści Polityki znajdującej się na tablicy ogłoszeń i stronie internetowej oraz mogą wnosić swoje uwagi dotyczące treści Polityki Ochrony Małoletnich do Dyrektora przedszkola lub koordynatora na piśmie lub poprzez skrzynkę e-mailową: ps40bezpiecznemiejsce@onet.pl.
- Wychowankowie są zapoznawani w formie przekazu ustnego, plakatu, z prawem, że mogą wybranej przez siebie osobie powiedzieć o swoim zmartwieniu, kłopocie, trudnościach.
Przepisy końcowe
1. Polityka wchodzi w życie z dniem jej ogłoszenia.
- Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla pracowników w szczególności poprzez wywieszenie w miejscu ogłoszeń dla pracowników, na zebraniach z pracownikami, podczas spotkania Rady Pedagogicznej.
- Rodzice oraz opiekunowie dzieci zapoznają się z Polityką na pierwszym zebraniu grupowym oraz za pomocą strony internetowej. Polityka jest umieszczona w miejscu ogólnodostępnym dla rodziców i opiekunów- na tablicy ogłoszeń.
- Informacje dotyczące osób odpowiedzialnych za monitoring Polityki Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem znajdują się w załączniku nr 4 oraz na stronie internetowej przedszkola.
Załącznik Nr 1
Białystok, dnia……………….
……………………………………………..…………
Imię i nazwisko
………………………………………………..………
stanowisko
Oświadczenie
Ja ……………………………………………………. legitymująca się dowodem osobistym nr………………………………. oświadczam, że nie byłam/ em skazana/y za przestępstwo przeciwko wolności seksualnej, obyczajności i przestępstw z użyciem przemocy na szkodę małoletniego i nie toczy się przeciwko mnie żadne postępowanie karne ani dyscyplinarne w tym zakresie.
Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
……………………………………..
podpis
Załącznik Nr 2
Białystok, dnia……………….
……………………………………………..…………
Imię i nazwisko
………………………………………………..………
stanowisko
Oświadczenie
Ja niżej podpisana/y oświadczam, że zapoznałam/em się z „Polityką Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem obowiązującą w Przedszkolu Samorządowym Nr 40 Wesołej Ludwiczki w Białymstoku zgodną z ustawą z dni 28.07.2023 r.” i przyjmuję ją do realizacji.
……………………………………..
podpis
Załącznik Nr 3
KARTA INTERWENCJI
<td ">
Imię i nazwisko małoletniego |
|||||||||
Przyczyna interwencji |
|
||||||||
Osoba zawiadamiająca o podejrzeniu krzywdzenia |
|
||||||||
Opis działań podjętych przez osobę odpowiedzialną za Politykę ochrony małoletnich |
|
||||||||
Spotkanie z rodzicami |
|
||||||||
Forma podjętej interwencji (zakreślić właściwe) |
o zawiadomienie o podejrzeniu popełnieniu przestępstwa, o wniosek o wgląd w sytuację dziecka/rodziny, o inny rodzaj interwencji. Jaki? ………………………………………………………… ………………………………………………………… ………………………………………………………… |
||||||||
Dane dotyczące interwencji (nazwa organu, do którego zgłoszono interwencję i data interwencji) |
|
||||||||
Wyniki interwencji: działania organów wymiaru sprawiedliwości, jeśli instytucja uzyskała informację o wynikach/ działaniach/placówki/działaniach rodziców |
|
||||||||
Plan pomocy dla małoletniego/ dla małoletniego i jego rodziny |
|
Załącznik Nr 4
OSOBY ODPOWIEDZIALNE ZA MONITORING
POLITYKI OCHRONY MAŁOLETNICH PRZEZ KRZYWDZENIEM
- Dyrektor: Jolanta Kalinowska
- Koordynator: Honorata Jaworowska – Tokarewicz
- Zastępca koordynatora: Małgorzata Zimnoch
- Osoba odpowiedzialna za procedurę Niebieskiej Karty: Monika Bajuk